Bangkok-info praktyczne

 

412121-svetik

 

Oficjalną walutą Tajlandii jest tajski baht (THB). Jego kurs jest w miarę stabilny i wynosił średnio 1 zł = 10 THB.Wymiany waluty można dokonać w kantorach i bankach.

 

Przejazdy w Tajlandii

Komunikacja w Tajlandii jest doskonale zorganizowana. Na każdym kroku są specjalne agencje turystyczne, które trudnią się sprzedawaniem biletów na transport, a także w guesthousie lub hotelu.

 

Błękitna linia

Obecnie istnieje „błękitna linia” metra. Jej trasa rozpoczyna się przy dworcu głównym Bangkoku i prowadzi najpierw na wschód, potem na północ i na koniec, na zachód miasta tworząc półokrąg. Trzykrotnie krzyżuje się przy tym z linią Skytrain. Interesujące jest zwłaszcza połączenie z dworcem głównym oraz z Queen Sirikit Convention Center; do innych stacji można równie dobrze dojechać Skytrain.

Bilety

Stacje i pociągi metra są nowoczesne i przejrzyście oznakowane.

System biletów funkcjonuje podobnie, jak w przypadku Skytrain. Im więcej stacji się przejeżdża, tym podroż jest droższa – bilet kosztuje od 12 do 31 baht w zależności od ilości stacji.

Bilet można kupić w automacie albo w okienku biletowym. Przez bramkę do stacji metra można przejść tylko z ważnym biletem, a kiedy się wysiada, również potrzebny jest bilet. Peron metra w Bangkoku, podobnie jak w Singapurze, zabezpieczony jest szklaną ścianą, której drzwi otwierają się jednocześnie z drzwiami wagonów – nie ma więc możliwości wejścia na tory.

Stacje metra w Bangkoku są ponumerowane następująco:

  • Stacja 1 – Hua Lamphong (HUA – dworzec główny Hua Lamphong)
  • Stacja 2 – Sam Yan (SAM – uniwersytet Chulalongkorn)
  • Stacja 3 – Si Lom (SIL – możliwość przesiadki na skytrain; Park Lumphini)
  • Stacja 4 – Lumphini (LUM – Suan Lum Night Bazaar i Park Lumphini)
  • Stacja 5 – Khlong Toei (KHO)
  • Stacja 6 – QSNCC (SIR – Qween Sirikit National Convention Center)
  • Stacja 7 – Sukhumvit (SUV – możliwość przesiadki na skytrain, przystanek Asok)
  • Stacja 8 – Phetchaburi (PET – możliwość przesiadki na dworzec Makkasan (także City Air Terminal) do Suvarnabhumi Airport City Line i Suvarnabhumi Airport Express)
  • Stacja 9 – Phra Ram 9 (RAM – centra handlowe Fortune Town)
  • Stacja 10 – Thailand Cultural Centre (CUL – planowana możliwość przesiadki do planowanej „linii pomarańczowej”, centra handlowe)
  • Stacja 11 – Huai Khwang (HUI)
  • Stacja 12 – Sutthisan (SUT)
  • Stacja 13 – Ratchadaphisek (RAT)
  • Stacja 14 – Lat Phrao (LAT)
  • Stacja 15 – Phahon Yothin (PHA – centra handlowe)
  • Stacja 16 – Chatuchak Park (CHA – możliwość przesiadki do skytrain, przystanek Mo Chit)
  • Stacja 17 – Kamphaeng Phet (KAM – Targ Chatuchak i MOF Farmers’ Market)
  • Stacja 18 – Bang Sue (BAN – możliwość przesiadki do dworców kolejowych Band Sue Junction oraz Phahon Yothin)

 

Każda stacja metra otrzymuje swój własny symbol-logo, którego kolor oznacza:

  • Niebieski – możliwość przesaidki na Skytrain
  • Czerwony – dzielnica handlowa
  • Zielony – kompleksy parkowe
  • Pomarańczowy – dzielnica o małym zaludnieniu
  • Żółty – dotyczy królestwa
  • Cyjan (szaroniebieski) – drogi wodne

metro2

 

Łodzie ekspresowe

Łodzie ekspresowe (Chao Phraya Express Boat), które – jak sama nazwa wskazuje – kursują po rzece Chao Phraya, stanowią bardzo dobrą okazję, aby z nowego Bangkoku z centrami handlowymi przedostać się do Starego Miasta albo Chinatown.

Łodzie nie stoją w korkach, a od strony wody rozciąga się piękny widok na miasto. Już choćby z tego powodu warto wybrać ten środek lokomocji. Łodzie są szybkie, tanie i nie powiększają ilości smogu na ulicach

.

Łodzie ekspresowe poruszają się po trasach, niczym tramwaje, i zatrzymują się na licznych, oznakowanych przystankach wzdłuż rzeki. Istnieje jedno połączenie z linią Skytrain.

Podroż łodzią nie stanowi zasadniczo żadnego problemu, a zasady organizacji tego typu transportu można szybko zrozumieć. Na przystaniach znajdują się plany różnych linii oznaczonych odpowiednimi kolorami. Do ważnych z turystycznego punktu widzenia przystani dopływają zasadniczo łodzie wszystkich linii.

 

trasy_lodzi_large

Kiedy już znajdziecie się na łodzi – a trzeba szybko wskakiwać, ponieważ postój trwa bardzo krótko – trzeba wykupić bilet. Dobrze jest mieć w tym celu drobne pieniądze, np. 20 baht. Również do wysiadania trzeba się przygotować, najlepiej, kiedy łódź skręca już w stronę przystani. Wysiadka przebiega również szybko i czasem niezbędny jest skok na ląd.

  • Łodzie linii lokalnych (bez flagi)

Kursują od Nonthaburi (N30) do Wat Rajsingkorn (S3) od poniedziałku do piątku w godzinach 6:20 – 8:05 i 15:00 – 17:30. Cena biletu wynosi 10 / 12 / 14 baht (w zależności od długości trasy)..

  • Łodzie ekspresowe – pomarańczowa flaga

Zatrzymują się na większości przystani. Kursują codziennie od Nonthaburi (N30) do Wat Rajsingkorn (S3) od godz. 6:00 do 19:00. Cena biletu wynosi 15 baht.

  • Łodzie ekspresowe – zielona flaga

Pływają na trasie od Pakkret (N33) do Sathorn (Przystań Centralna) od poniedziałku do piątku w godzinach 6:15 – 8:10 i 15:30 – 18:05. Za przejazd trzeba zapłacić 13 / 20 / 32 baht (w zależności od odległości).

 

  • Łodzie ekspresowe – żółta flaga

Pływają na trasie od Nonthaburi (N 30) do Ratburana (S 4) przybijając po drodze do ośmiu tylko przystani. Łodzie żółtej flagi są większe od innych: mają długość 29,5 m i szerokość 5,8 m. Mogą zabrać na pokład 150 osób. Kursują od poniedziałku do piątku w godzinach 6:15 – 8:30 i 15:30 – 20:00. Koszt przejazdu łodzią na tej trasie wynosi 20 / 29 baht (w zależności od odległości).

  • Łodzie turystyczne Chao Phraya (CTB) – niebieska flaga

Ta linia służy do pokazania turystom kilku historycznych miejsc Starego Bangkoku wzdłuż rzeki Chao Phraya. Łodzie płyną od Sathorn do Phra Arthit (Banglampu) zatrzymując się na (N 1) – Oriental, (N 3) – Si Phraya, (N 5) – Ratchawongse, (N 8) – Tien, Maharaj i (N 10) – Wang Lang.

Wycieczkę można odbyć codziennie w godzinach 9:30 – 16:00. Dorośli płacą za bilet 150 baht

Taksówki motocyklowe

Ten rodzaj transportu miejskiego pozwala na szybkie przemieszczanie się po Bangkoku nawet w godzinach szczytu. Taksówkarzy motocyklowych rozpoznamy bez problemu po ich pomarańczowych kamizelkach z numerem. Stacjonują praktycznie wszędzie, zbierając się w niewielkie grupy.Taksówki motocyklowe często są wykorzystywane do przemieszczania się po bocznych uliczkach Bangkoku (tzw. soi). Jeśli na przykład nasz hotel nie znajduje się bezpośrednio przy głównej trasie, dzięki taksówce motorowej możemy zaoszczędzić sobie marszu. Za taką krótką trasę cena wynosi około 10-20 baht. Przy dłuższych przejazdach trzeba cenę ustalić zawczasu i powinna być ona nieco niższa niż koszt jazdy tradycyjną taksówką.

Jeśli celem naszej podróży nie jest duży rynek, centrum handlowe ani stacja metra czy Skytrain, najlepiej zapisać sobie wcześniej dany adres po tajsku, ewentualnie numer telefonu znajomego, który będzie w stanie wyjaśnić kierowcy, gdzie chcemy dotrzeć. Czasem może być nam trudno porozumieć się po angielsku, a tajskie nazwy ulic w naszej wymowie nie zawsze zostaną zrozumiane.

TUK-TUK

Te małe, trójkołowe pojazdy silnikowe, służące jako taksówki, są szczególnie typowe dla krajobrazu stolicy Tajlandii. Ich nazwa pochodzi od charakterystycznego dźwięku pracującego silnika dwusuwowego.

Niektórzy uważają jazdę tuk-tukiem za jedno z interesujących azjatyckich przeżyć, inni – za czyste szaleństwo.Zmotoryzowana riksza nie posiada pasów bezpieczeństwa i ma bardzo niewielką strefę zgniotu. Najważniejszym czynnikiem bezpieczeństwa jest w tym wypadku kierowca.

Zanim jednak wsiądzie się do terkoczącego wehikułu, warto zapoznać się z kwestiami cenowymi tej atrakcji.

Tajowie znają miejscowe ceny i niepotrzebne jest im targowanie się. Kiedy jednak kierowca tuk-tuka odkryje turystę, w dodatku „faranga”, których w stolicy jest całe mnóstwo o każdej porze dnia i nocy, wymienia często całkiem utopijną cenę za kurs.

Tajowie szybko wyczuwają znajomość realiów klienta. Czasem kierowca niestrudzenie próbuje wyciągnąć 3-4-krotną cenę przejazdu i trzeba wówczas twardo negocjować, jednocześnie unikając jednak jakichś większych sprzeczek.

Cena liczona jest nie od osoby, ale od trasy. Podwyższone ceny mogą być uzasadnione w godzinach szczytu, ponieważ kierowca potrzebuje nieproporcjonalnie dużo czasu na przebycie drogi, którą zwykle przejeżdża się szybciej.

Samo targowanie się może być bardzo zabawne, jednak jeśli chce się szybko dotrzeć w określone miejsce i zna się ceny, prościej jest wziąć po prostu taksówkę, których w ostatnim czasie bardzo przybyło. Tuk-tuki znajdują się już właściwie w mniejszości, ale nie wymierają, podobnie jak Fiaty-maluchy w Polsce, czy Volkswageny-garbusy w Niemczech

Na otwartej przestrzeni tuk-tuki są szybkie niczym bolidy F1 – mogą osiągać prędkości ponad 100 km/h, co jednak na zatłoczonych ulicach Bangkoku jest prawie niemożliwe.

Tuk-tuki mają coraz większą konkurencję ze strony taksówek, Skytrain i metra, które są nie tylko łatwo osiągalne, ale i znacznie bardziej komfortowe: bez upału i bez hałasu.

Wielu kierowców tuk-tuków proponuje niezorientowanym turystom tanie przejażdżki po mieście, tłumacząc, że atrakcje, do których planowali się wybrać są nieczynne lub uliczne korki uniemożliwiają dotarcie do nich.

Taka jazda kończy się zwykle przystankiem przy bardzo drogim sklepie jubilerskim, odzieżowym itp. Za towary zakupione przez zaciągniętego tam turystę kierowca otrzymuje prowizję. Dlatego nie dajmy się odwieść od zamierzonego celu, nawet jeśli kierowca tuk-tuka jest bardzo miły. Nie należy się przy tym denerwować: wystarczy po prostu zmienić środek transportu lub kierowcę.

Przejazd tuk-tukiem powinien kosztować średnio około 3-4 euro

Oprócz tego kierowcy tuk-tuków często nie mówią tak dobrze po angielsku, jak ich koledzy prowadzący taksówki. Może się zdarzyć, że rozpoczniemy podróż tuk-tukiem, a dopiero po kilkuset metrach okaże się, że kierowca w ogóle nie zrozumiał, czego od niego oczekujemy.

Niezbędna jest wtedy cierpliwość i plan miasta pod ręką, aby wytłumaczyć, dokąd chcemy jechać. Ewentualnie można poprosić o pomoc innego kierowcę, który lepiej zna angielski. Chyba że planujemy jechać do Patpong albo MBK Shopping – to z pewnością zrozumie każdy kierowca.

TAXI

Jednym z uroków jazdy taksówką po stolicy Tajlandii są bardzo korzystne ceny. Rzadko kiedy płaci się więcej niż 120 baht. Przeciętna jazda po mieście kosztuje ok. 80 baht. Przejazd taksówką na oddalone o 30 km od centrum lotnisko Suvarnbhumi kosztuje łącznie z opłatą lotniskową i autostradową ok. 350-400 baht.

Komfort jazdy taksówką może nam popsuć jedynie chaos komunikacyjny, tak charakterystyczny dla Bangkoku. Praktycznie zawsze i wszędzie są korki, a nawet najkrótszą trasą, którą w normalnych warunkach można przebyć w 10 minut, zdarza się jechać nawet godzinę.

Szczególnie w godzinach szczytu warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług tuk-tuków (pojazd szybszy i bardziej zwrotny) albo metra czy Skytrain.

Najpewniej i najprościej jest wybrać taksówkarza, który rozlicza się według „taxi-meter”.

Jeśli ktoś nie zwraca na to uwagi i po prostu wsiada do pierwszej lepszej taksówki, może się zdarzyć, że sprytny kierowca będzie próbował naliczyć wyższą cenę.

Mając pewne doświadczenie można dojść z nim do porozumienia satysfakcjonującego obie strony. Najlepiej jest jednak płacić według wskazań licznika. Wyjątkiem są pewne trasy, na przykład na lotnisko, gdzie cena jest ustalona z góry.

 

taksowki2

Każdy chciałby bez problemu dojechać do celu, ale nie zawsze się to udaje. Tajowie, jak chyba wszyscy Azjaci, słabo albo w ogóle nie wymawiają głoski „r”, a poza tym, inaczej niż Europejczycy, akcentują poszczególne słowa, np. nazwy hoteli.

Jeśli nie mamy specjalnych zdolności lingwistycznych, najlepiej podajmy taksówkarzowi kartkę z nazwą hotelu w języku tajskim albo wskażmy dane miejsce na planie miasta.

Co innego, gdyby chodziło na przykład o Chinatown, Soi Cowboy albo Khaosan Road – każdy kierowca zna tam drogę.

 

 

  • zawsze każmy ustawić taksometr. Nie negocjujmy ceny.
  • Trzeba płacić za jazdę drogą szybkiego ruchu: jeśli taksówka korzysta z płatnej drogi, koszty trzeba doliczyć.
  • Zaopatrzmy się w hotelu w jego wizytówkę albo wycinek planu miasta z adresem hotelu, aby taksówkarz mógł go odnaleźć.
  • Nie dajmy się namówić na jakiekolwiek przejażdżki, które z całą pewnością skończą się u jakiegoś jubilera albo krawca.
  • Unikajmy taksówek, które czekają przed jakimiś atrakcjami – zwykle wożą one turystów tylko po zawyżonych cenach.
  • Jazda taksówką w Bangkoku jest zasadniczo bezpieczna i jeśli jedziemy z włączonym licznikiem wszystko jest w porządku, nawet jeżeli taksówkarz zrobi „mały objazd”, aby trochę podnieść opłatę za kurs. Wyjdzie tego może 10-20 baht – nie warto się targować.

 

Suvarnabhumi Airport Rail Link jest koleją miejską, częścią systemu publicznego transportu osobowego w Bangkoku, która łączy port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi z centrum stolicy Tajlandii. Należy do państwowej spółki kolejowej, State Railway of Thailand (SRT). Oficjalne otwarcie linii nastąpiło 5 grudnia 2009 r., a odpłatny ruch pasażerski rozpoczął się 23 sierpnia 2010 r.

Pociągi ekspresowe

Czteroczęściowe klimatyzowane pociągi ekspresowe mają w trzech wagonach łącznie 164 miejsc siedzących w układzie 2+2, sześć rozkładanych, jedno miejsce na wózek inwalidzki i toaletę. Czwarty wagon służy do przewozu bagażu. Pociągi są w stanie przewieźć około 2980 pasażerów w ciągu godziny.

Pociągi ekspresowe posiadają charakterystyczne czerwone pasy powyżej i poniżej ciemnoszarej linii okien na białym tle.

Pociągi City-Line („osobowe”)

Trzyczęściowe klimatyzowane pociągi tej linii posiadają 150 miejsc siedzących ustawionych w szeregu i 595 miejsc stojących, i mogą przewieźć w ciągu godziny do 680 pasażerów.

W odróżnieniu od pociągów ekspresowych, te pociągi mają zamiast linii czerwonych, wyróżniające je linie błękitne

Trasy

Suvarnabhumi Airport Express Line łączy na liczącej 25,7 km trasie port lotniczy Suvarnabhumi ze stolicą bez przystanków pośrednich. Pociągi kursują co pół godziny od 6:00 do 24:00. Podróż z lotniska do stacji końcowej na dworcu Makkasantrwa równo 15 minut, a bilet kosztuje 150 baht od osoby.

Trasa Suvarnabhumi Airport City Line ma 28,5 km długości od portu lotniczego do centrum miasta, z sześcioma przystankami i kończy się na dworcu Phaya Thai z możliwością przesiadki na linię Skytrain. Podroż trwa 30 minut. Pociągi City Line kursują co 15 minut w godzinach takich samych, jak Ekxpress Line. Do końca 2010 roku bilet kosztował 15 baht od osoby, potem wprowadzono opłaty od 15 do 45 baht w zależności od długości przejazdu.

Na dworcu Makkasan jest możliwa przesiadka z City Line na Express, jak również na linię metra (stacja Phetchaburi).

 

BTS Skytrain (Bangkok Mass Transit System) jest częścią publicznego transportu miejskiego w Bangkoku. Trasy „Podniebnego pociągu“ mają łącznie długość 28 km i są poprowadzone w całości na wysokich filarach.

 

Na dworcu Phaya Thai istnieje możliwość przesiadki na Suvarnabhumi Airport Link.

Na trzech przystankach jest możliwość przejścia do „Błękitnej Linii” metra.

 

Linia Sukhumvit

  • Mo Chit – możliwość przesiadki do linii metra (stacja Chatuchak Park), nazwa wzięta ze starego dworca autobusowego.
  • Saphan Khwai
  • Ari
  • Sanam Pao
  • Anusawari Chai Samoraphum – most dla pieszych (Skybridge) do Century Movie Plaza.
  • Phaya Thai – możliwość przesiadki do linii Suvarnabhumi Airport Link.
  • Ratchathevi – most dla pieszych do Asia Hotel.
  • Siam – możliwość przesiadki do linii Silom; nazwa pochodzi od leżącego w pobliżu Siam Square; most dla pieszych do centrum handlowego Siam Paragon, Siam Center i Central World Plaza, i dalej do przystanku Chit Lom.
  • Chit Lom – Świątynia Erewan; przejście do centrum handlowego central Chitlom, Gaysorn i Central World Plaza.
  • Phloen Chit – przejście do Wave Place.
  • Nana
  • Asok – możliwość przesiadki do linii metra (stacja Sukhumvit); przejście do Sheraton Grand Hotel, centrum handlowego Times Square, jak również do Robinson Department Store.
  • Phrom Phong – Benjasiri Park; przejście do Emporium Shopping Mall, Washington Square.
  • Thong Lo
  • Ekkamai – Eastern Bus Terminal.
  • Phra Khaong
  • On Nut – przejście do Tesco Lotus.
  • Bang Chak
  • Punnawithi – w pobliżu: Wat Tham Mongkhon, buddyjska świątynia w Soi Punnawithi, z jedną najwyższych w Tajlandii chedi.
  • Udom Suk
  • Bang Na
  • Bearing 
  • Stacje od On Nut do Bearing (Sukhumvit Soi 107) dopuszczono do ruchu 12 sierpnia 2011 r.

 

Linia Silom

  • Suphachalasai-Stadion; przejście do centrum handlowego MBK Center, Tokyu Department Store i Siam Discovery Center.
  • Siam – możliwość przesiadki do linii Sukhumvit; przejście do Siam Center, Siam Paragon, Central World Plaza i do Siam Kempiński Kotel.
  • Ratchadarmi
  • Sala Daeng – możliwość przesiadki do linii metra (stacja Si Lom); przejście do Central Silom Comlex, Robinson, Thaniya Center i J-City. Nocny targ Patpong oddalony jest o kilka minut drogi.
  • Chong Nonsi
  • Surasak
  • Saphan Taksin – możliwość przesiadki do „Chao Phraya Express Boat” i innych promów rzecznych przy Sathon Pier.
  • Krung Thon Buri
  • Wongwian Yai

Przedłużenie linii o dwie stacje od Saphan Taksin do Wongwian Yai nastąpiło 15 maja 2009 r.

 

Jak się jeździ „podniebną koleją” w Bangkoku?

Skytrain odmienił stolicę Tajlandii i stał się bardzo praktycznym środkiem lokomocji. Każdemu, kto po raz pierwszy przybywa do Bangkoku, rzuca się w oczy monumentalna konstrukcja Skytrain.

Betonowe filary i szyny spotyka się przede wszystkim przy Sukhumvit Road i Silom Road, aszczególne wrażenie robią one przy skrzyżowaniu Central World Plaza i Grand Hyatt Hotel. Tam też krzyżują się obie linie Skytrain… a niebo pełne jest betonu.

Wzdłuż stacji Skytrain rozłożyły się liczne stragany, wykorzystując nie tylko obecność tłumów przechodniów, ale też cienia.

Skytrain daje bardzo dobrą możliwość poznania Bangkoku, a przede wszystkim pozwala uniknąć problemów w ruchu ulicznym w godzinach szczytu.

Jak kupić bilet na Skytrain?

Bilety na Skytrain sprzedawane są w automatach, które znajdują się na każdej stacji. Aby kupić bilet, trzeba mieć drobne pieniądze.

Brak drobnych nie stanowi jednak problemu, ponieważ na każdej stacji jest specjalne okienko, gdzie można pieniądze rozmienić.

Na automacie zobaczymy rozpiskę linii Skytrain i poszczególne stacje oznakowane numerami. W zależności od stacji, do której chcemy dojechać, naciskamy odpowiedni numer i pokazuje się cena biletu.

Wystarczy wrzucić pieniądze, a po chwili otrzyma się bilet. Potem przechodzi się przez bramkę do pociągu. Cena biletu na krótkiej trasie wynosi około 15 baht, a przy dłuższych trasach – do 40 baht.

skytrain5

 

Z lotniska do centrum Bangkoku
Najlepiej skorzystać z Aiport Rail Link, otwartej w 2010 roku, pozwalającej szybko i wygodnie dostać się do centrum miasta. Wystarczy poruszać się zgodnie ze znakami w hali przylotów, które skierują nas na najniższy poziom portu lotniczego do stacji Aiport Rail Link. Co ważne, istnieją dwie różne linie: City Line oraz Express Line. City Line kursuje co 15 minut, a sama podróż zajmuje około 30 minut i kosztuje 45 batów tajskich do stacji końcowej. Druga z wymienionych, Express Line, kursuje co 30 minut, a podróż trwa zaledwie kwadrans w cenie 150 batów do stacji końcowej.

airport-link

Co koniecznie trzeba zobaczyć 

Rezydencja królów

Wielki Pałac położony jest w zakolu rzeki Menam (Chao Phraya), w samym sercu Rattanakosin – Starego Miasta Królewskiego.

  • Wstęp do Pałacu jest płatny i wynosi ok. 8 USD (w cenę biletu wliczony jest wstęp do różnych obiektów, m.in. Wat Phra Kaeo)
  • Cały kompleks można zwiedzać codziennie w godzinach od 8:30 do 15:30
  • Za wejście do muzeów pobierana może być osobna opłata. Choć wszystkie eksponaty podpisane są w języku tajskim, nie stanowi to problemu, ponieważ dostępne są wycieczki z przewodnikiem w języku angielskim
  • Z Pałacu i Świątyni, jako centrum zabytkowego kompleksu, można dotrzeć do innych ciekawych atrakcji stolicy, takich jak np.: Wat Pho, Wat Arun i Muzeum Narodowe

 

Tajlandia | Lokalizacja Grand Palace na mapie Bangkoku

Symbol Bangkoku

Świątynia Wat Arun nazywana bywa „symbolem Bangkoku”. Położona jest na prawym (zachodnim) brzegu rzeki Menam (Chao Phraya). Do tej przepięknej budowli łatwo się dostać łodzią ekspresową lub promem – już sam przejazd daje niezapomniane wrażenia.

 

 Wat Pho – kompleks sakralny, w którym poza odwiedzeniem kaplicy z monumentalnym posągiem Odpoczywającego Buddy, będziemy mieli okazję skorzystać  z dobrodziejstw oryginalnegotajskiego masażu.

Bangkok | Monumentalny Odpoczywający Budda

 

 

Chińska dzielnica (Chinatown) Bangkoku znajduje się na ulicach Yaowarat Road oraz Charoen Krung Road (a także kilku innych) w dystrykcie Samphanthawong. Jest to jedna z najpopularniejszych atrakcji turystycznych Bangkoku, a także jedno z miejsc tłumnie odwiedzanych przez lokalnych mieszkańców wybierających się na zakupy. Co warto wiedzieć o tym miejscu?

Bangkok | Czerwona brama Chinatown
Bangkok | Czerwona brama Chinatown (by mckaysavage )

Chinatown dzisiaj

Dzisiaj chińska dzielnica Bangkoku należy do głównych atrakcji miasta. Jest to także jedno z głównych centrów handlowych. Znajdują się tam setki sklepów jubilerskich, odzieżowych, papierniczych, ze sprzętem elektronicznym, z pamiątkami, z towarem z drugiej ręki czy z antykami.

Chinatown to także mekka dla wszystkich miłośników azjatyckiej kuchni – wieczorami rozkładają się tam ze swoimi straganami dziesiątki sprzedawców ulicznego jedzenia – zarówno chińskiego jak i tajskiego.

Grunty dookoła Chinatown należą obecnie do najdroższych gruntów w Tajlandii. Większość z nich należy do prominentnych rodzin chińskich imigrantów, z których wielu prowadzi wiodące przedsiębiorstwa w swoich branżach.

Bangkok | Chinatown to prawdziwe królestwo azjatyckiej kuchni
Bangkok | Chinatown to prawdziwe królestwo azjatyckiej kuchni (by irisphotos )

Jak tu dotrzeć?

Do Chinatown można dotrzeć łodzią, która płynie na przystań Ratchawong. Stąd Ratchawong Road prowadzi do Sampaeng Lane i Yaowarat Road. Do Chinatown można także dotrzeć metrem – wysiądź na stacji Hua Lampong, skąd dotrzesz do Wat Traimit, świątyni zlokalizowanej na obrzeżach Chinatown.

Chinatown polecamy odwiedzać w ciągu tygodnia, gdyż w weekendy pojawiają się w tym miejscu olbrzymie tłumy. Zwiedzając tę dzielnicę bądź szczególnie czujny – zdarzają się tutaj często kieszonkowe kradzieże.

Atrakcje Chinatown

Chińska dzielnica w Bangkoku to nie bez powodu jedna z głównych atrakcji tego miasta. Oto miejsca, które warto zobaczyć zwiedzając tę dzielnicę:

1. Wat Traimit

Wat Traimit to mała świątynia położona na obrzeżach Chinatown, w której znajduje się największa na świecie statua siedzącego Buddy wykonana w całości ze złota. Waży ona około pięć i pół tony i jest wysoka na 4,5 metra. Jej wartość w dzisiejszych cenach za złoto sięga setek milionów dolarów.

Statua została stworzona w około XIII wieku. Przez długi czas była ona pokryta gipsem i lakierem, by uchronić ją przed kradzieżą. Kiedy w 1955 roku przenoszono ją do Wat Traimit, sznury trzymające statuę przerwały się. Statua upadła i pod pęknięciami gipsu oraz lakieru ponownie odkryto jej prawdziwą wartość (ponad 600 lat po jej stworzeniu).

Bangkok | Wat Traimit – świątynia ze słynnym złotym posągiem Buddy
Bangkok | Wat Traimit – świątynia ze słynnym złotym posągiem Buddy (by jmazzola1 )

 Sampaeng Lane

Jak wspomnieliśmy wyżej, Sampaeng Lane to pierwsza ulica, na którą trafili chińscy kupcy po przeprowadzce z terenów przeznaczonych pod Pałac Królewski. Na tej wąskiej i zatłoczonej uliczce znajdują się obecnie głównie stoiska z artykułami gospodarstwa domowego.

Bangkok | Malownicze uliczki Chinatown w Bangkoku
Bangkok | Malownicze uliczki Chinatown w Bangkoku (by eddymilfort )

. Phahurat Market

Phahurat Market to mała wysepka Hindusów pośród setek chińskich stoisk i sklepów. Jeżeli szukasz najlepszego w Bangkoku miejsca na zakup tekstyliów, to powinieneś udać się właśnie na ten targ. Phahurat z pewnością spodoba się fanom bollywoodzkich filmów, hinduskiej kuchni, a także fanom różnego rodzaju akcesoriów i pamiątek – bransoletek i innych błyskotek.

Bangkok | Chinatown to jedno z głównych centrów handlowych Bangkoku
Bangkok | Chinatown to jedno z głównych centrów handlowych Bangkoku (by pietromotta )

 Yaowarat Road

Yaowarat Road to jedna z głównych ulic Chinatown. To właśnie tutaj najesz się do syta różnego rodzaju przysmakami z chińskiej kuchni. Chińskie restauracje w tej dzielnicy są słynne przede wszystkim ze względu na owoce morza, które można tutaj zjeść świeże i przygotowane przez świetnych kucharzy w bardzo przystępnych cenach.

Brama Chinatown

Brama Chinatown to olbrzymia czerwona brama zbudowana w 1999 roku jako symbol prosperity tajskiej i chińskiej ludności pod władzą króla. Trudno o bardziej charakterystyczne zdjęcia chińskiej dzielnicy w Bangkoku niż zdjęcia ulicznych stoisk na wąskich uliczkach, takich jak Sampaeng Lane oraz zdjęcia tej właśnie bramy.

 Old Siam Plaza

Jeżeli chcesz trochę odpocząć od upałów i hałasu Chinatown, odwiedź znajdujący się na skrzyżowaniu ulic Phahurat Road i Tri Phet Road utrzymany w europejskim kolonialnym stylu budynek Old Siam Plaza. Old Siam to klimatyzowane centrum handlowe Chinatown, którego oferta jest równie zróżnicowana jak oferta ulicznych sprzedawców – kupisz tu zarówno przedmioty z drugiej ręki, gadżety, sprzęt elektroniczny, rękodzieła czy odzież, jak i broń czy amunicję (chociaż nie sugerujemy jej zabierać w lot powrotny do kraju).

 

Chatuchak Market w Bangkoku jest jednym z największych weekendowych targów na świecie. Czeka nas tu prawdziwe szaleństwo zakupów. Wszechobecny gwar, stoły uginające się pod ciężarem dojrzałych owoców, stosy barwnych jedwabi, stoiska obwieszone połyskującą biżuterią i zapachy unoszące się ze straganów z jedzeniem, niejednego przyprawią o zawrót głowy.

Tajlandia | Owocowe szaleństwo na Chatuchak Market
Tajlandia | Owocowe wariacje z Chatuchak Market (by flydime )

Szaleństwo zakupów

Nie ma praktycznie takiego produktu, który nie byłby oferowany na jednym z licznych straganów Chatuchak Market. Można tutaj kupić nie tylko żywność i odzież, ale także biżuterię, ozdobne lampy, meble, plecione kosze i dywany, a nawet zwierzęta (szczególnie psy różnych ras, rybki akwariowe i śpiewające ptaki). Weekendowy market, to także raj dla osób urządzających mieszkania – takiego wyboru mebli i orientalnych dekoracji nie znajdziemy nigdzie indziej. Zmęczeni feerią barw i tłumem, możemy udać się do stoisk z orzeźwiającymi napojami i tradycyjnym tajskim jedzeniem.

Na Chatuchak Market znajdują się tysiące stoisk, a różnorodność towarów potrafi zadowolić każdego. Mówi się, że nikt nie opuści tego targu z pustymi rękami, nawet największy skąpiec znajdzie coś, co zachwyci jego oczy i nie pozwoli przejść obojętnie.

Atmosfera

Atmosfera Chatuchak Market jest niezwykle gwarna i kolorowa, a tym samym niepowtarzalna. Kupcy próbują przyciągnąć klienta do swoich stoisk na rozmaite sposoby: krzyczą, namawiają, zachwalają swoje towary, umilają zakupy muzyką, przystrajają krzykliwie stragany i ubierają się w dziwne stroje. Wszystko po to, żeby przechodzący z tłumem potencjalny kupujący, spojrzał akurat na nich. Choć konkurencja jest duża, a temperatura i hałasy dość męczące, żaden z właścicieli straganów z pewnością nie zrezygnuje z cotygodniowego udziału w życiu tego najpopularniejszego targu w całej Tajlandii.

Tajlandia | Weekendowy rynek w Bangkoku to szansa na naprawdę kolorowe zakupy

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s